fredag 2 november 2007

Fem dagar i Dubai.

November 2nd, 2007

Det känns mera faktiskt då mycket har hänt dessa dagar och det är mycket intryck. Det är riktigt skönt att jag har varit här tidigare då det gör att man har lite koll på staden.

Men vi tar det från början…

Första dagen:

Jätte trött kom jag ut från Air France Airbuss på Dubais internationella flygplats. Jag tog mig igenom pass kontrollen och blev imponerad av hur snabbt det gick. Några stämplar i passet och så var man igenom. Hämtade bagaget och fick tag på en bagage vagn. Då alkohol är svårt och dyrt att få tag på i Dubai hade jag fått order av Loella att fylla på spritförrådet på flygplatsen. Det blev en Absolut Vodka (man är aldrig så patriotisk som när man bor utomlands) och några öl. Gick ut för att vänta på chauffören. Var nu riktigt trött efter att ha landat 8 lokalt tid vilket innebär 5 svensk tid med inte så många timmars sömn på flyget. Sprang runt och leta efter min pick up på flygplatsen men han fanns ingen stans. Efter att gått runt i 20 minuter och letat efter skyltar som det står Oskar Andermo på gick jag till Le Meridien (en hotell kedja som ägs av Starwood som äger Sheraton) och bad dom hjälpa mig att ringa på min chaufför. Efter några samtal fram och tillbaka fick dom tag på honom och han var på väg. Han hade såklart fastnat i trafiken. Hittade honom till slut och försökte föra en konversation på vägen till min lägenheten men med hans dåliga engelska så blev det mest missförstånd så jag gav upp. Efter 30 minuter i bil kom vi fram till min lägenhet…. Trodde jag… det visade sig när vi packat ut allt från bilen att det var fel byggnad. In med allt i bilen och vidare till en annan byggnad. Jag gick in och visade killen i receptionen nyckeln och sa lägenhet 309 varav mannen svarade yes yes. Perfekt tänkte jag och vi packade ur allt i bilen igen. Chauffören drog vidare och jag tog in allt i hissen och åkte upp till tredje våningen med all packning. Nyckeln funkade inte! Jag åkte ner i hissen och fick efter många diskussioner med två indier reda på att det var fel byggnad. Sheraton hade två lägenheter i denna byggnad men ingen av dom var min. Då jag inte hade någon mobil telefon med mig bad jag snällt att få låna deras. Jag ringde upp ett nummer som jag hade fått i välkomst paketet. Det visade sig vara housing managern och han blev upprörd över vad som hänt och bad mig stanna och vänta på honom i 30 minuter sedan skulle han personligen köra mig till rätt byggnad. Så tredje gången gillt kom jag alltså till den rätta lägenheten. Knoppade snabbt 1 timme i sängen. Blev hämtad kl 14 00 av chauffören för att ha möte med min chef och personal avdelningen. Fick då reda på att det var en kundaktivitet på kvällen i form av oktober fest och min chef ville att jag skulle vara med. Man säger inte nej första dagen… Så kl 18:00 blev jag hemkörd av andra sales managern för att snabbt byta om, sedan hem till honom där han tog en dusch och jag fick en Whiskey. Sedan tillbaks till hotellet för att dricka öl med kunder. Det visade sig att det var första dagen på en oktober fest promotion som vi har hos oss i 7 dagar. Vi satt ute i trädgården på updukade träbord, åt tysk mat, drack tyskt öl och lyssnade på ett tyskt live band i leader hose. Personalen var utklädda i traditionella oktober fest kläder och det kändes mycket surrealistiskt att sitta utomhus i 25 gradig värme, lyssna på tysk musik och bli serverad av indier och filippinare i leader hose… två dagar innan hade jag suttit på en segelbåt i Stockholms skärgård…

Dagen efter var det tillbaka till kontoret och få genomgångar om hur Sheraton Jumeirah funkar. På mitt kontor är det jag och Ahmed (Egyptier) som är sales manager, sedan har vi Marwan (libanes) som är försäljnings chef, som sales cordinator har vi en gullig filippinska som heter Sheryl, sedan är det en sales exectuvie som är nivån under sales manager, som heter Alia och kommer från Tyskland. Ett intressant mångkulturellt team alltså!

Det alltid en fröjd att börja på ett nytt jobb då första tiden mest ägnas åt utbildning och hälsa på folk.

På onsdag kvällen tog jag en taxi till Raffles där min kompis Andreas jobbar. Fick en visning av hans hotell och det var tok lyxigt!

På torsdag kvällen så åkte jag, Andreas och hans flickvän till en restaurang och käkade middag. Vi har alla tre pluggat i Schweiz och det visade sig vara en Schwesisk restaurang med ost fondue och vin från Neuchatel där vi har pluggat så meny valet blev enkelt. Hade en mycket trevlig kväll med prat om Dubai och minnen från skolan.

Fredagen är ledig dag härnere så jag och Andreas tog oss till stranden där vi låg och softade hela dagen och badade en massa i vågorna. Såg flera som kite surfade på stranden bredvid så jag ska försöka ta och hitta en instruktör.

Så detta var första veckan!

Inga kommentarer: