måndag 19 november 2007

Livet i Dubai

Lite kort om livet i Dubai. Är trött efter en hård innebandy session så detta blir ett kort inlägg.

Livet här är som i vilken storstad som helst i princip. Du försöker vakna i tid, du går och tar en dusch, käkar frulle, tar bilen till jobbet, sitter i lite köer, jobbar, fikar vid 10:00, lunchar vid 12:30, jobbar till 18:00 och försöker sedan fylla kvällar och helger med diverse fritidsaktiviteter. För mig har det inneburit innebandy, kampsport, bio samt umgås med vänner på hemma fester och på barer och klubbar.

Så vad är annorlunda då? För det första är det smältdegeln av folk. Landet är uppbyggt av folk från hela världen. Har hört olika siffror om hur stor del lokalbefolkningen men alla siffror är inom 10 – 20 % av totala befolkningsmängden. Jag har faktiskt inte pratat med en enda Emirat sedan jag kom in i landet. Detta är lite konstigt men jag visste det innan eftersom jag var här i april och rekade. Den största folkgruppen är Indier, Pakistanier och Bangladeshianer (eller var det nu kan kallas). Indier hittar man inom alla klasser i detta land. Från fattiga bygg arbetare till höga chefer och investerare. Dom flesta i våran accounting avdelning är tex Indier. Sedan är det massor av sydostasiater där Filippinerna är den största folkgruppen. Har fått prata lite Indonesiska men mest med människor från Malaysia (Bahasa Malay och Bahasa Indonesia är ungefär som Svenska och Norska). Blev lite förvånad när Indiern på den lokala kebab stället jag går till började prata malaj… det är många Indier som har bott generationer i Malaysia som har flyttat därifrån då de ofta blir diskriminerade i sitt ”hemland”. Han blev nog rätt förvånad också iförsej när jag beställde på Indonesiska…

Så i men bekantskaps krets är dessa nationer inbladade: Indien, Egypten, Turkiet, Tyskland, Sverige, Filippinerna, Libanon mm. En salig blandning helt enkelt och kanske det en anledning till att jag trivs så bra härnere.

En annan skön grej är vädret. Det är liksom garanterat soligt och varmt och om man planerar att dra till beachen till helgen så behöver man inte titta på några väderleksrapporter alls. Kanske tråkigt i längden men just nu njuter jag av varje sekund när jag simmar i havet.

Alkohol är också en grej som är annorlunda. Alkohol är förbjudet och man kan bara köpa det om man har licens eller åker till en annan Emirat (det finns sju totalt varav dom mest kända är Dubai och Abu Dhabi). Är man muslim kan man inte ens få licens. Det dumma är också att om man åker till den Emiraten där alkohol är lagligt att köpa så måste man köra igenom en annan Emirat där alkohol är total förbjudet och du åker på böter bara genom att ha alkohol i bilen…

Vi köper via licens här i Dubai men det är då samma priser som i Sverige dvs dyrt…

Fortsättning följer

2 kommentarer:

ali sa...

har du sett att killar i dubai kastar pengar på fina tjejer på gatan?

Unknown sa...

Haha. Nej det har jag inte sett. Dock har jag många tjej kompisar som har blivit stoppade på gatan och blivit erbjudna pengar för sex. Ofta asiatiskor.