onsdag 7 november 2007

12 dagar

Här kommer nästa del av min blogg från Dubai. Då jag inte vet hur många som läser så ser jag gärna att ni kommenterar mina inlägg efteråt så vet jag vilka som läser.

Så min första 12 dagar i Dubai har varit mycket intressanta och det händer massa grejer hela tiden så det är svårt att få med allting på detta forum.

Jobbet har börjat rätt lugnt där jag spenderat den mesta tiden med att titta på våra konkurrenter. Har sätt massa fina hotell i mitt område. Det är verkligen lyxiga hotell härnere! Det finns väldigt många trevliga hotellbarer att välja mellan, många utomhus vilket är perfekt nu när vädret är så fantastiskt skönt just nu. Om jag hade räknat hur många gånger folk har sagt till mig att jag kom rätt tid skulle jag gissa att jag har hört det 200 ggr. Sommar månaderna är helt enkelt för varmt och det vänder tydligen i oktober och blir betydligt behagligare. Nu är det som en extremt varm svensk sommar dag. Detta innebär jätte sköna kvällar då man kan sitta utomhus halva natten och titta på stjärnor och det är en aktivitet som jag uppskattar…

Hade en riktigt bra dag i måndags. Var på visning på Ritz Carlton som ligger på samma strand sträcka som mitt hotell. Ni som inte känner till Ritz Carlton så kan man kort beskriva det som hotellvärldens Roys Royce när det gäller varumärke inom hotellvärlden varav Sheraton i det fallet skulle vara en Mercedes eller BMW. Det är alltså ett kedja med extremt lyxiga hotell. Efter visningen frågade min kära sälj kollega om jag ville äta lunch och jag tackade självklart jag. Käkade en mycket exklusiv lunch i Ritz Carltons fine dining. Det roliga var att på kvällen hade jag blivit inbjuden till Raffles nya restaurang där Andreas är restaurang chef. Han behövde någon som kunde prova menyn (gratis) och som den goda vän man är så ställer man upp… Jag blev bjuden på en 9 rätters avsmaknings meny med tillhörande vinpaket. Det var fantastiskt trevligt! Kul var också att Lily en annan tjej från skolan i Schweiz var medbjuden med hennes pojkvän. Tillsammans hade vi en riktigt trevlig afton. Jag hade alltså lunch på Ritz Carlton och middag på Raffles…. Inte illa pinkat!

En annan rolig händelse är att jag har hittat en innebandy grupp härnere. Var på mingel pub med Svenska konsulatet förra onsdagen på Radissons mycket trevliga utomhus rooftop bar. Frågade där en annan svensk om dom hade något aktivt innebandy lag och jag blev medbjuden då dom spelar varje måndag. Körde alltså innebandy i fullt tempo i måndags med en blandad grupp av finnar, svenskar och norrmän. Perfekt sätt att hålla sig i form!

Någon frågade om mitt boende. Jag bor fortfarande tillfälligt i en annan lägenhet men räknar med att flytta in denna helg. Måste då antagligen byta ut lite möbler. Fördelen blir då att jag bor i samma område som många andra på mitt jobb.

Många har varit nyfikna om livet i Dubai men det är så mycket som händer härnere så jag tror det är bättre att ni skriver in frågor i kommentarerna här under så kan jag svara på det i nästa inlägg.

Posted in Uncategorized | Edit| 2 Comments »
En stressig dag… avfärden.
November 2nd, 2007

Efter en hektisk dag sitter jag nu på första flyget av två. Jag har en mellanlandning i Paris innan färden fortsätter mot sitt mål – Förenade Arab Emiraten Dubai.

Efter att ha varit ledig i 10 dagar och där jag dom första 6 njöt av ledighet vaknade jag upp torsdag morgon med en klump i magen – 4 dagar till avfärd och så mycket som måste hinnas med! Så det var bara att sätta igång att städa lägenheten. Tids optimist som man är så trodde jag att jag skulle fixa det lätt på 1-2 dagar. Insåg att man samlar på sig en del skräp! Brorsan hjälpte mig på torsdag kvällen att flytta hälften (tack Tomas!). Sedan fick jag fortsätta hela fredagen med städning och packa i kartonger. På fredag kväll jobbade jag inte lika lugnt och metodiskt som jag börjat torsdag morgon. Nu handlade det mest om att få alla grejer till min far så att han som skulle hyra min lägenhet kunde flytta in på söndagen.

Lördagen var från början tänkt som den stora flytt dagen men något roligare dök upp. Konfensgården Nässlingen är en ö i Stockholms mellan skärgård utanför Ljusterö. Jag fick veckan innan jag skulle åka reda på att det där skulle arrangeras en eld afton i deras restaurang. Jag har tidigare jobbat på Nässlingen och jag vet att en eld afton i höstmörkret är betydligt roligare en att packa och flytta… Då min far dessutom kunde låna en 12 meters katamaran (www.handicat.se) blev valet enkelt: En sista segling ut i skärgården. Vi hade en otrolig lördag med fantastisk segling ut i sol, bastu bad i solnedgång, trevlig middag på restaurangen och efterfest med dans på Handicaten. Att komma ut och segla är nog det bästa sättet att bota resfeber! Från att jag mönstra på till att jag klev av på bryggan i Svinninge hade jag inte en enda nervös tanke inför den stora flytten!

Men tillbaka till verkligheten så ägnades söndag kvällen åt att lämna över lägenheten och packa. Vaknade måndag morgon med några timmar till avfärd och en lång att göra lista som jag skjutit på till sista stund. En av dom viktigaste grejerna på att göra listan var att säga hej då till mormor och morfar på ett bra sätt. Så det blev bussen till Waxholm och en härlig lunch med lite av mormors husmanskost, perfekt innan en flytt utomlands. Hade jätte trevligt men jag kände efter två timmar att jag började bli stressad. Mamma kom och hämtade mig och jag insåg då att jag hade glömt mina slipsar i gamla lägenheten! Jag fick tag på Niklas som hyr min lägenhet och han hade nyckeln på Sheraton. Vi fick därför ta bilen in till stan för att hämta nyckeln till lägenheten. Jag och mamma blev lite nervösa då vi var i brytpunkten då köerna börjar. Vi klarade oss precis och kunde åka Bergshamraleden i 50 kmh kl 16:15. Vi hämtade slipsarna och åkte vidare till pappa för att packa det sista. Tryckte ner allt i väskorna och lyckades med nöd och näppe få igen blixtlåsen. Kom till Arlanda 1 timme innan flyget skullle gå efter en riktigt stressig dag. Min bror tog sig också till Arlanda och det blev ett tårfyllt farväl. Hade 10 kg övervikt och hon ville ha 200 Euro för det. Drog en vit lögn om att jag bara hade en ryggsäck som var för lap toppen och hon sa då att jag kunde ta min lilla väska som kabin väska och jag slapp betala någonting. Då jag hade misstänkt att jag skulle åka på en överviktsmäll hade jag låtit min bor bära mitt andra handbagage så jag gick nu på flyget med 3 väskor som handbagage…

Har kommit halvvägs till Paris då jag skriver detta och då flyget är ca 20 minuter försenat satt jag första timmen och var stressad över om jag skulle hinna göra min transfer i Paris. Kom efter ett tag då på vad en vis man en gång hade sagt till mig: oroa dig inte över det du inte kan kontrollera. Jag gjorde vad jag kunde och informerade personalen om min situation och gick sedan tillbaks till min plats och plockade fram en bok om kulturen i Dubai (tack Sara, Dommi och Cissi) och slutade oroa mig. Kom fram till att det var Inshallah (Arabiska för i guds händer).

Nu sitter jag med blandade känslor - ledsen över att behöva lämna familj och vänner, nervös inför det okända, förväntansfull över nya spännande utmaningar och trött efter den där sista Whiskeyn i Handicats akterruff på lördag natt…

Nu måste jag återgå till min bok om Arabisk kultur.

Oskar

Inga kommentarer: