måndag 12 november 2007

Köra bil

Att köra bil i Dubai är en spännande upplevelse. Då denna stad verkligen är en smältdegel av många kulturer så reflekteras detta även i sättet folk kör. Då majoriteten här är ifrån Indien eller Pakistan och kör som man gör hemma så gäller det verkligen att kolla åt alla håll när man byter fil. Men mamma ska inte behöva va orolig. Jag körde en del på Bali och där är det betydligt värre en här.

Då jag behöver bil i jobbet så hyr jag för tillfället en bil av en bilhandlare med överenskommelsen att jag sedan köper av honom. Han har sålt bil till dom flesta på hotellet och han är pålitlig (så pålitlig som en bilförsäljare kan vara..).

Så min ride är en Peugot 307 från 2004. Han vill ha ca 50 000 lax för den. Om någon vet vad en motsvarande skulle kosta i Sverige så lägg in det i kommentar efter bloggen, vore intressant att jämföra. Den har gått 4900 mil.

Min första kör upplevelse var spännande. En tjej på jobbet som hjälpt mig med detta körde före till en bensinmack där hon lämnade mig. Tvättade bilen i en lokal biltvätt vilket innebar att 5 Indier handtvättar din bil för 60 kr medans du väntar. Körde sedan för att tanka. En kille kom med slangen och började fylla upp. Jag insåg att jag måste betala honom direkt utan att gå in i butiken och jag gissade att han hade någon kort maskin i fickan. Som den kort människa jag är så ropade jag på honom att sluta då jag inte hade så mycket cash. Han frågade hur mycket och jag höll upp en bunt sedlar ca 140 kr. Han svara: det räcker. Blev mycket förvånad över att få en full tank för 130 kr… Inte vad man är van vid i Sverige…

Gick in på macken för att köpa en transponder då dom nyligen har börjat med biltullar i Dubai. Kedjan som bensinmacken hörde till hade precis slutat acceptera kredit kort och dom hänvisade mig till bankautomaten som visade sig vara trasig. Jag visste att om jag körde ut på motorvägen så skulle biltullen komma direkt. Motorvägen var den enda vägen jag hittade hem… beslöt mig för att köra småvägar till min lägenhet och då jag har bra lokal sinne trodde jag inte det skulle bli något problem. Körde ut från macken och in i ett område med massa byggnader. Detta är ett nytt område så det är varvat med byggnader som byggs och gamla byggnader. Det var en massa rondeller över allt och allt såg exakt likadant ut. Efter 20 minuters körande så lättade det bland byggnaderna och jag såg en bensin mack. Perfekt tänkte jag tills jag kom närmare och insåg att det var samma mack som jag hade varit vid 20 minuter tidigare… Fick göra ett nytt försök och körde denna gång ut på motorvägen och som tur var så hittade jag en avfart precis in biltullen. Svängde av och körde över en bro, sedan såg jag Burj Al Arab det kända 7 stjärniga hotellet och eftersom jag bor ganska när Burj kunde jag använda det som riktmärke och jag kom så småningom hem.

Har många historier om att köra vilse i denna stad efter 4 dagars bilkörande men dom är alla ungefär likadana så jag ska inte trötta ut er. Kan bara kort berätta att jag igår missade 3 avfarter vilket innebar att det tog 2 timmar för mig att ta mig till innebandyn istället för 20 minuter…

Inga kommentarer: