fredag 26 september 2008

Visning av Atlantis Dubai

Så nu har Atlantis Dubai till slut slagit upp portarna (se artikel i Aftonbladet).

Jag åkte dit med en kompis på öppningsdagen för att ta oss en titt. Av en slump sprang vi på en fd kollega som tidigare jobbade i våran reception men nu har bytt till Atlantis med titeln assistant front office manager. Självklart frågade vi om vi kunde få en visning och Ahmed som han heter ställde gärna upp. Vi fick se massa olika rums kategorier och vi lyckades även smita in i deras värsting svit som kallas the The Bridge Suite. Denna är enorm med privat kök, privat hiss, jätte vardagsrum och massa sovrum. Den går loss på ca 50 000 kr per natt...

Vi fick även se deras mellan sviter och dessa är verkligen häftiga. Den vi såg är på 3 våningar och när man går ner till sovrummet längst ner så är utsikten rätt in i det enorma akvariet som hotellet är känt för. Detta är inget vanligt akvarium som du och jag skulle kunna ha hemma utan detta är enormt med upp till 65 000 fiskar! Det är verkligen som ett korall rev med hajar, rockor och fiskar i alla dess färger simmandes omkring.

Vad är då mitt omdöme om hotellet? Standard rummen är inte så imponerande måste jag säga och dekorationen i allmänt är inte riktigt min smak med tex en matta i korridoren med massa olika skrikiga färger. Ibland känns det som man går runt i ett stort akvarium faktiskt. Sviterna är dock otroligt imponerande men det kostar en del också.

Hella stället är självklart en destination i sig med massor att göra. Dolphin Bay tex är deras dolfinarium med 48 olika delfiner som tydligen ska vara helt fantastiskt. Detta är dock tyvärr fullbokat till December.

Atlantis Dubai i helhet är en kul upplevelse och jag ser nu fram emot att testa deras olika restauranger. Återkommer med inlägg om detta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Instämmer vad gäller standardrum och hotellkorridorer. Jag hade förväntat mig betydligt mer. Vissa inredningsdetaljer är rentav pinsamt dåliga. Det verkar som om man har lagt krutet på sviterna. Hotellet i övrigt är mediokert förutom restauranger och nöjesutbudet med akvarium, vattenpark och delfinarium. Bra för barnfamiljer. Atlantis är ett barnfamiljshotell. Hela palmen börjar nu bli klar och investeringsmässigt är den "iskall". Det beror inte bara på finanskrisen utan på att man nu ser "jaha, blev det inte mer än så här...". Det finns ingen vision att spekulera emot längre utan nu har verkligheten tagit vid. Jag vill inte på in på detaljer och nackdelar med palmen. Det kommer alla att få klart för sig med tiden. Nu behövs någon ny fantastisk ikon i Dubai att haussa. Tveksamt om ett par kilometerhöga torn kan ta den rollen. Jag tror inte det. Inte heller mega-nöjesparker i Dubailand. Det känns gammalt och uttjatat från USAs gamla Disneylandtid. Något annat mer storslaget behövs, vad det nu skulle kunna vara. De nya kanalerna och förlängningen av Dubai Creek blir ju trevligt men inte speciellt spektakulärt.
/Swede in Dubai