söndag 7 september 2008

Ramadan i Dubai

Som ni kanske känner till så är det nu den heliga månaden Ramadan. Detta innebär att muslimerna inte äter när solen är uppe. För oss icke muslimer märks det av på följande sätt: vi slutar klockan 4 istället för 6, alla nattklubbar är stängda då bara bakgrunds musik är tillåtet och tempot är lite lugnare i allmänhet här i Dubai.

Vi har två som fastar på kontoret så vi måste vara lite försiktiga med att dricka kaffe och sånt så de ser.

Tog en taxi häromdagen kl 18:30 ca 15 minuter innan han fick äta. Taxi chauffören såg totalt drogad ut eftersom han inte hade ätit sedan solen gick upp. Antar att blodsocker nivån inte var den bästa.

En annan Ramadan erfarenhet var när jag gick till Mall of the Emirates för att köpa lunch. Hade planerat för att spendera några timmar där och tagit med mig datorn för att sitta på något kaffe och surfa lite. När jag fick maten var det take away. Jag kunde naturligtvis inte äta på restaurangen då det hela tiden passerade människor. Glömde totalt av det men det var bara att traska hem igen och äta hemma istället.

Vi har satt upp ett så kallat Iftar tänt på hotellets strand där muslimer kan komma och bryta fastan. Mycket trevligt och när solen går ner så äter man i mängder.

Haram är ordet som används för saker som inte är bra enligt Islam och det är mera Haram under Ramadan. De flesta av mina muslimska vänner dricker alkohol men detta är naturligtvis Haram denna månad. Samma med fysisk kontakt som är väldigt haram för ogifta denna månad. Kan tex inte krama tjejkompisar som är muslimer denna månad.

Det svåraste för min kollega under denna månad är inget morgon kaffe och inga cigarreter. Hans humör var väldigt upp och ner de första dagarna av Ramadan.

Det är en spännande månad härnere och kul om att vara med om denna heliga månad på plats.

Inga kommentarer: