torsdag 15 januari 2009

Hotell situationen i Dubai

Skrev ett tidigare inlägg om låg konjunkturen i Dubai. Då jag jobbar inom hotellbranschen tänkte jag beskriva hur situationen är i Dubai just nu. Samma datum förra året var i princip alla hotell i Dubai fulla. Mitt hotell hade i Januari 2008 94 % beläggning. I år slutar vi någonstans på 70 %. Detta är bra siffror för 2009 då de flesta hotellen har betydligt lägre beläggning en oss. Hotellet där jag jobbar ligger på stranden och nära till två free zoones - Jebel Ali och Internet City/media City vilket innebär att vi har både företagsgäster och strandresenärer. Det går alltså lite bättre för oss än de som bara har 1 segment. Många hotell inne i Dubai stad ligger någonstans mellan 30-40 %. Då vi har haft 2 riktigt bra år i Dubai inom branschen så är allas budgetar skyhöga och ägarnas förväntningar likaså. För de större hotellen, att gå från 100 % till 30 % på några månader, innebär att de måste göra sig av med personal. Då jag är inom säljsidan och mitt jobb är att fylla hotellet är min position inte hotat däremot kommer 2009 innebära mycket press från våra chefer då alla är stressade över denna situation.

Vinnarna är kunderna! Priserna har rasat jätte mycket de senaste 2 månaderna så det finns nog ingen bättre tid att komma till Dubai än 2009. Vill du bo på något av världens lyxigaste hotell skulle jag rekommendera att komma till Dubai denna sommar då priserna i juni, juli, augusti kommer att vara löjligt låga.


Vinnarna är kunderna! Priserna har rasat jätte mycket de senaste 2 månaderna så det finns nog ingen bättre tid att komma till Dubai än 2009. Vill du bo på något av världens lyxigaste hotell skulle jag rekomendera att komma till Dubai denna sommar då priserna i Juni, Juli, Augusti kommer vara löjligt låga.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi vill komma till beachhotell! Vilken temperatur har ni i April, maj el juni? OK för svenskar?

Oskarand sa...

Bäst är i April även om det funkar i Maj och Juni. Juni så går man inte längre sträckor men det går att ligga på stranden och det finns andra aktiviteter härnere också. För mera info kolla in min guide: www.dubaiguide.nu.

Linda sa...

Hej Oskar! Kunderna är glada över lägre priser såklart, däremot är hösten 2009 fortf rätt dyrt...Mina offerter för htl priser avs grupper i november är ung samma priser som förra året....Och då är det svårt att övertyga svenskarna...vi hörs och ses! Kram Linda