onsdag 2 januari 2008

Allmänt

Nyarsafton firades med en hemmas fest hos Greg. Hans foraldrar har investerat i en lagenhet har i Dubai i ett omrade som heter Marina i “nya” Dubai. Marina ar ett uppbyggt omrade med restauranger och en liten smabats hamn. Vid tolvslaget gick vi ner till deras pool omrade (dom flesta lagenhets complex har ett pool omrade) for att titta pa fyverkerier fran alla strand hotellen. Det var riktigt bra. Vi var ca 15 st dom flesta fran jobbet. Som vanligt en salig blandning av nationaliteter. Danmark, Sverige, Tyskland, Turkiet, Egypten, Filipinerna, USA, Indien mm var representerade. Det blev en mycket trevlig afton.

Jag fick fragan vad en sales manager gor pa ett hotell sa jag tankte svara lite kort pa detta. Saljavdelningen ser till sa att vi far business till hotellet. Detta gors genom olika kanaler och olika segment. Exempel pa olika kanaler ar Internet, resebyraer, direkt till hotellet mm. Vi har affarsresenarer och privat resenarer hos oss. Salj organisationen ar oftast uppdelad pa en Director of Sales, nagra sales managers, nagra sales executives och en sales cordinator. Director of sales har det overgripande ansvaret - personal ansvar och strategiskt ansvar. Hos oss har han aven hand om nagra av dom storsta kunderna. Sales managers, som jag jobbar som, ar ofta ansvariga for stora kunder och kanske ett segment. Jag jobbar mest med privat marknaden medans den andra sales managern jobbar mest med foretags kunder. Vi har tva sales executives som ar junior saljare. Dom gor i princip samma som sales managers men har mindre kunder. Sales cordinatorn haller kolla pa oss.

Som sales manager for privatmarknaden sa ser jag till att knyta upp kunder med ramavtal. Nar avtalen val ar skrivna galler det for mig att halla bra relation till kunderna sa att avtalen anvands. I mitt jobb ar det meningen att jag ska vara ute hos kunder sa mycket som mojligt. Det blir darfor mycket tid i bil. En optimal dag sa har jag kundbesok pa formiddagen fram till ca kl 1500 sedan tillbaka till kontoret for admin och boka mera besok. Hoppas att detta besvarade din fraga Niclas.

mvh

Oskar Andermo

Inga kommentarer: