måndag 21 januari 2008

Turista i Dubai, turist i Dubai

Jag fick frågan om hur det är att vara turist i Dubai och vilka aktiviteter man kan göra. Öken safari är riktigt häftig och en annorlunda upplevelse. Det finns väldigt många företag som erbjuder öken safaris och det är något att rekommendera för er som kommer hit på besök. Att åka 4wd upp och ner för sanddyner är en riktigt cool natur upplevelse. Om du även har tid att sova över i öknen är det verkligen att rekommendera. Att äta middag ute i det fria en stjärnklar kväll är en häftig upplevelse.

Shoppingen är bra och utbudet enormt. Prisnivån är något under Sverige. Elektronik sägs vara ännu biligare. Passa på att fynda en bra digital kamera när du är här. Biligast är det oftast i Carrefour en stor Fransk varuhus kedja som finns i dom flesta shopping center i Dubai. Få informationen från dom mindre butikerna där servicen är bättre gå sedan till Carrefour för att inhandla…

Något som jag personligen gillar med Dubai är utbudet av restauranger. Det finns hur mycket som helst att välja mellan! Då det är otroligt mycket hotell i stan och dom flesta hotell har 5-8 restauranger kan ni förstå utbudet.

Utelivet är också bra med många bra barer och klubbar. Jag kan rekommendera Bharasti, 360, Traders Vics för att nämna några.

Gillar du Golf är Dubai också rätt ställe att åka till då det finns många bra golfbanor runt om stan.

Är du intresserad av kultur är det nog inte rätt ställe att åka till. Landet är bara 36 år gammalt och innan oljan var lokal befolkningen nomader med kameler.

Angående prisnivån så är det strax under Sverige. När det gäller att äta ute finns allt från enorm lyx till enkla Indiska och Arabiska restauranger.

Kommer du som turist 1 vecka kommer du ha ett fullspäckat schema med många intressanta upplevlser. Hoppas att detta svarade på din frågor Kalle.
mvh

Jag har också gjort en enkel guide till Dubai som du hittar här: www.dubaiguide.nu

Oskar Andermo

1 kommentar:

J & M sa...

Hej Oskar!

Jag sökte på turista i Dubai och hamnade på din blogg. Jag och min sambo har tänkt att åka till Indien men måste sedan åka ur landet för att förlänga visumet. Vi har funderat lite på Dubai. Jag var inne och kikade på några tre- och tvåstjärniga hotell, 2000 kr/natten för ett dubbelrum. Vilket jag kan tycka är lite mycket. Har du några tips på billiga hotell kring Dubai? Hälsningar
Maria