lördag 1 december 2007

Road trip till Abu Dhabi

Sitter vid poolen på Sheraton Abu Dhabi. Har tre dagar ledigt då söndag är nationaldagen av Förenade Arab Emiraten. Hade bokat en biljett till Beirut över helgen men då det är val i Libanon och man aldrig vet om det är säkert i Libanon över val tider så bestämde vi oss för att inte åka.

Då jag över mina tre dagars ledighet ändå ville göra någon bestämde jag mig för att åka till Abu Dhabi

Abu Dhabi är en grann emirat (det finn sju Emirat totalt) och den Emirat som har mest olja och naturgas. Abu Dhabi är huvudstad men mindre en Dubai och inte lika turistiskt. Vi lyckades hitta personal pris på Sheraton här så vi har spenderat dagen vid poolen. Vi är jag och Aysa som är jobbar med online marketing på mitt hotell. Med är också hennes pojkvän och ett annat par. Aysa är från Turkiet och dom andra är från Egypten. Jag tog med mig massa böcker för att ligga i en solstol och läsa hela dagen men det visade sig att Egyptierna drack mer en Svensken. Istället för läsa har vi spenderat dagen vid pool baren!

Det är ungefär 1 timmes bilfärd mellan Dubai och Abu Dhabi genom öken. Det var 4 filig motorväg vilket nästan blev irriterande. Det blev irriterande för att alla bilar här har en varning signal när man kör över 120 kmh. Körde alltså en fyr fillig motorväg med inte så mycket trafik men med ett evigt pipande då jag ofta råkade komma över 120…

Den största anledningen till att jag åkte till Abu Dhabi var för att hälsa på Karl. En annan kille som jag pluggat med i Schweiz. Han jobbar som restaurang chef för en av dom bästa restaurangerna i Abu Dhabi. Vi gick ut på fredag kvällen och klämde några bärs och diskuterade våra nya liv i Förenade Arab Emiraten. Dagen efter avnjut vi en lunch tillsammans i hans restaurang. Den är beläggen mitt i Abu Dhabi på 26 våningen och är en snurrande restaurang så utsikten ändras hela tiden. Hade mycket trevligt!

Annars finns det inte så mycket att säga om stan. Det är ungefär som Dubai fast mindre och inte lika mycket turister.

Inga kommentarer: