lördag 20 december 2008

Turist i ett muslimsk land

En del frågor jag får är hur det är att bo i ett muslimskt land eller hur det är att komma som turist till ett muslimskt land. Frågan om man som ogift får dela hotell rum dök tex upp på SVD häromdagen (klicka här för att läsa artikeln). För mig så är det inte så stor skillnad på att bo i Dubai jämfört med vilken annan stor Europeisk stad som helst. Man märker inte av så mycket att det är muslimskt men man bör visa hänsyn genom att inte vara alltför nära med sin partner. Pussas på offentliga platser bör undvikas och även alkohol öppet bör undvikas. Många av mina vänner tar med sig alkohol till stranden som de dricker från pet flaskor men det är verkligen inget att rekommendera.

Då det är så mycket turister som kommer till Dubai och det är väldigt aggressiva mål för antalet turister i framtiden så ser polisen oftast förbi när turister gör något som inte är ok för muslimer. I mitt dagliga liv märker jag inte av så mycket att jag bor i ett muslimskt land förutom att fredagar är helgdag och att man ibland hör böneupprop i köpcentrumen.

Då detta är något som många frågar om kommer jag skriva ett inlägg om detta på min nya sida Dubaiguide.nu.

1 kommentar:

Anonym sa...

Heej Oskar

jag skulle vilja komma ikontakt med dig ang boende i dubai. tjej po 22 som ska ner o jobba.
min mail adress elnazkamali@hotmail.com
tack po forhand