söndag 20 december 2009

Slavar i Dubai?

SVD hade en artikel om vad man kan göra i Dubai under en dag och jag håller i princip med(läs artikeln här). Besök Dubai Mall eller Mall of The Emirates. Har du tid över skulle jag inkludera en tur till Atlantis bara för att se Palmen och detta jätte hotell.

Men det är inte det jag tänkte skriva om... utan om flera kommentarer på artikeln att Dubai är fullt av slavar...
Ja det stämmer att alla byggnader är byggda av någon och dessa är till största delen fattiga gästarbetare från framförallt södra Indien. Jag vet inte om de som har kommenterat någonsin varit i ett riktigt fattigt land?
De som kommer till Dubai gör det för att skapa ett bättre liv för sig själv och sin familj!
Det är absolut tuffa förhållande med långa arbetsdagar och låg lön men att kalla dessa arbetare som har kommit hit frivilligt för slavar tycker jag är helt fel!
De tjänar betydligt bättre än i sina hemländer och bor under betydligt bättre förhållanden!
Jag har då aldrig sett en slav i Dubai?

5 kommentarer:

Em sa...

Heej! Har du möjligen nå tips på var man kan söka jobb i Uae?:)) Jag jobbade i Etihad airways i abu dhabi förut..och vill jättegärna flytta tillbaka till UAE, jag sökte Emirates men fick tyvärr inte jobbet..
Vart jobbar du nånstans?:) Kram,e

Madde sa...

Hej!
Jag och min pojkvän ska till dubai i mars och vi håller på att titta på hotels.se på lite olika hotell men man vet inte vilket läge som är bäst...
Vi vill gärna bo så nära stranden som möjligt men ändå "centralt", har du några tips på hotell som ligger bra till?
Mvh
Madde

Oskarand sa...

Hej Madde och Em,

Ledsend för sent svar! Mor har varit på besök så det har varit fullt upp!

Em: Jag jobbar inom hotellbranschen. Här är en länk till det jag gör: http://www.hbpdf.com/agent/oandermo.php
Vad vill du jobba med och vad har du för erfarenhet?

Madde:
Vad har ni för budget? Finns många bra strandhotell men de är lite dyrare.. Vill ni ha 3,4 eller 5 stjärnigt?

Jessie sa...

Travelers are love to travel around the world, and they usually do hosteling.

Hoteles Jerusalem

Amanda F sa...

Har en kompis som åkte till Dubai för att jobba i restaurangbranschen. Hon är utbildad kock. När hon kom dit sa firman som lovat henne jobbet att det inte var tillgängligt just nu men att hon kan jobba som hushållerska i en familj ett tag först och så tog de hennes pass. Sa att hon har ett ett års kontrakt och inte kommer få tillbaka passet innan dess. Hennes lön är ca 1000kr i månaden och familjen drar av om ett glas eller tallrik går sönder. Hon får inte lämna huset och jobbar från 6 på morgonen till 01 på kvällen. Hon får inte äta familjens mat utan hon måste slänga alla rester inför dem. Hon får inte ha telefon. Enda hon kan göra är att skicka sms på nätterna med en gömd telefon som inte ger ljud ifån sig. Jag kallar det slaveri...