söndag 24 april 2011

2 % lokal arbetskraft

Jag läste en artikel häromdagen att regeringen har ett initiativ där det försöker höja antalet Emirater inom hotell industrin till 2 % under 2012... 2 %!

I dagsläget är alltså siffran lägre än så i en av de största industrierna i UAE! Jag har nu bott i Dubai i snart 4 år och arbetat inom hotell och turism. Jag har personligen aldrig arbetat med någon ursprungs befolkning. Jag har träffat otroligt mycket folk inom industrin och under alla dessa år har jag träffat 1 som är Emirat. Ganska sjukt!

Anledningen är såklart långa arbetsdagar och liten lön. Som Emirat har du massor av förmåner och en av dom är riktigt välbetalda jobb inom regeringen. Du kan jobba på ett regerings kontor och dra in 50 000 - 60 000 kr i månaden medan du inom hotell branschen kommer tjäna mellan 10 000 - 20 000 kr i månaden. Så varför bry sig.

Strategin är istället att fylla hotellen med Filippinare, Indier, Pakistanier, Sri Lankeser etc och en del Européer på management nivå.

Väntar med spänning för att se om UAE kan få upp antalet lokalbefolkning inom hotell industrin till 2 %...

Här är hela artikeln

Inga kommentarer: