onsdag 13 maj 2009

Processen

Ni som tvingades läsa Processen med Franz Kafka kanske känner igen er i detta inlägg.

Har sagt upp mig från mitt förra jobb då jag har fått ett bättre erbjudande härnere.

Vad mitt förra jobb valde att göra då jag sa upp mig var att sätta en "bann" på mig vilket innebär att jag inte kan arbeta eller komma till Dubai under 1 år. De gjorde det för att sätta ett exempel för de som är kvar. Många har sagt upp sig inom loppet av några veckor pga av dåligt ledarskap och imed detta tror det att det som är kvar inte kommer våga säga upp sig.

Igår åkte jag till immigrations myndigheten för att klargöra vad denna "bann" innebär för mig då min förra arbetsgivare inte ville svara på mina frågor. Jag hade med mig en kompis som är Egyptier då det är lättare om man har någon som kan prata Arabiska med sig(eller kan Habibi språket som jag säger).

Hos myndigheterna började min process. På bottenvåningen fanns massa olika myndighetspersoner bakom rader av skrivbord. Den första personen vi pratade med sa till oss att gå till första våningen. Vi gick till första våningen och letade efter någon att prata med. Då kl var 17:00 hade alla på första våningen gått för dagen (myndigheterna arbetar till kl 14:00). Vi gick tillbaka till bottenvåningen och frågade en dam där som pekade oss till nästa person. Denna person tog mitt passnummer och började gå igenom mina dokument. Efter ca 10 minuter gick han ut från sitt skrivbord och gick över till den första personen vi hade pratat med... fan tänkte vi nu kommer han säga till oss att gå till första våningen igen... men denna gång gick det bra. Det sa några ord på Arabiska och sen fick jag vänta ca 10 minuter till. Efter detta fick jag min dom. Ja, det var en 1 årig bann på mig från min förra arbetsgivare men då det tekniskt sätt inte har rätt att göra detta så lyfte de min bann och sa att jag nu inte skulle ha några problem att ansöka om nytt visa. Puuhh! Vilken lättnad!

Så som det ser ut nu blir jag kvar minst 1 år till härnere.

5 kommentarer:

Viktor sa...

Jäkligt tur du hade :]

Jag ska bara säga att jag har följt din blogg ett tag.
Det hela började med att jag sökte efter svenska/engelska bloggar om Dubai, då jag är riktigt intresserad av denna stad.
Har kommit i åldern då man börjar fundera på vad man ska "göra med sitt liv." Så hittade jag din blogg.
Efter att ha googlat väldigt mycket kring "Hotel Management" etc. Så har jag insett att det är någonting som jag skulle tänka mig arbeta med.

Har kollat på lite hotellskolor runt om i världen... Skolorna i Schweiz och Blue Mountains i Australien intresserar mig mest.
Såg i något blogginlägg att du hade gått på Blue Mountains...
Skulle vara roligt att höra från någon som har gått på en skola och har fått jobb i "hotell industrin".
Det är svårt att få en "neutral" bild av hotellskolorna, då alla säger att de är "Världsbäst".

Om du har lust på att svara på några frågor, finns det något sätt man kan kontakta dig? E-mail?

Annars, så tack ändå!

Mvh Viktor

Oskarand sa...

Tjena Viktor.
Har du någon mejl till dig så mejlar ja.
mvh
Oskar

Viktor sa...

Yesbox, det har jag!
Min e-mail är:
Viktor_a89@hotmail.com

Linda sa...

Hallå Oskar! Jag visste inte att du slutat på jobbet....skickade precis ett mail till dig där ang din nya sushisida, då jag av nån anledning får felmedd när jag svarade på din hotmail.... Sorry. I know the feeling med work ban...Inte kul. Du hade tur som fick den lyft, det funkade inte för mig när jag fick min ban 2008. Då får man starta eget i en free zone i stället :) Kram på dig! /Linda

Bahman Kazemian sa...

Tjena Oskar,
Jag har ocksa foljt din blogg ett tag nu ... det blev liksom "oh, crap, not him !!" nar jag laste de forsta raderna.. anda va underbart att det loste sig till slut. Sjalv fick jag ett job-offer och flyttade ner for drygt ett ar sen och jobbar nu som system development manager. Min fru ar legal consultant pa en tysk advokatfirma, (sa om det fortfarande uppstar nagra somhelst problem med ditt gamla kontrakt eller employment-visa det e bara kontaka oss. Hon kan UAE lagar o regler & kan sakert hjalpa till).

Annars ska vi o formodligen andra vanner fran sverige till Barasti pa fredag. Det blir kul om du kunde hanga pa ocksa!

MVH
-Bahman