fredag 9 januari 2009

En dag i Dubai

Tänkte gå igenom en vanlig arbets dag i Dubai så ni ser hur jag har det härnere.

- 7:00 pip pip pip. Alarmet går igång
-7:45 efter mycket snoozande har jag tagit mig till frukost bordet, äter special K med soyamjölk och en avocado. Läser rubrikerna på DN. Via nätet såklart.
- 8:40 sitter i bilen på väg till jobbet. Åker bakvägar för att undvika biltullarna och trafik. Ingen trafik alls den vägen jag tar. Lyssnar på radion där de talar om trafik kaos inne i stan.
- 9:05 går igenom mejlen och planerar dagen. Kollar hur hotellet gick natten innan jämfört med våra konkurenter, kollar ankomst listan och belägningen månaden ut.
- 10:00 morgon fika med Ayse och Greg. Diskuterar gårdagens film jag såg på bio, Australien.
- 10:30 första kundbesöket - träffar en turoperatör som vill jobba med oss, två Indier som är chefer. Dricker tee och diskuterar affärer. Jobbar med Brasilien, Australien och Europa. Visar sig att ägaren systers bror bor i Göteborg och han älskar Sverige! Varit där 8 ggr! Vi beslutar oss för att göra avtal för att jobba tillsammans.
- 11:30 kundbesök nummer 2. Svårt att hitta parkering då de flesta av mina kunder ligger inne i stan. Fick gå en bit vilket är ok nu när temperaturen är runt 20 i skuggan. Träffar Olga som jobbar med Rysska marknaden. De känner av lågkonjunkuteren imed att det har mindre volymer. Det väldigt rika ryssarna kommer fortfarande. Kazakstan går fortfarande bra och är inte lika påverkade som Ukraina och Ryssland.
- 12:00 Kundbesök 3. Företagskund. Träffar Nancy som är sekreterare på Ericsson. Håller på och bokar en grupp från Ericsson Iran som vill komma till Dubai för en konferensresa. Kommer med största sannolikhet hamna hos oss.'
- 12:40 lunch på hotellet med Monica, Alia och Ayse.
- 13:30 Admin framför datorn. Går igenom mejl, skickar lite grupp priser, lägger in dagens aktiviteter.
- 15:30 Eftermiddags fika! Skurit ner på kaffet och dricker grönt tee istället. Försöker hålla mig till 1 kopp kaffe per dag.
- 18:00 packar ihop datorn och går ner och äter lite middag i personalmatsalen.
- 18:30 måste in till stan då det är innebandy ikväll så jag fastnar i rusnings trafiken. Lyssnar på en ljudbok via Ipoden så köerna känns ok.
- 19:30 Innebandy! Högt tempo idag och vi spelar i 2 timmar! Grymt kul!
- 22:00 hemma igen, tar en dusch, dricker tee med tjejen, läser lite bok och somnar lätt med värkande muskler efter innebandyn.

Som ni ser är min dag ungefär samma som en vanlig dag i Sverige. Skillnaden är att de jag fikar med på morgon fikat är från Turkiet, Tyskland och Frankrike, mina kunder denna dag är från Ryssland, Indien och Fillipinerna, i innebandy laget har vi 3 Tjecker samt att vi spelar utomhus istället för inom hus...
Detta är ungefär en normal arbetsdag för mig i Dubai. Tiden går fort med massor av aktiviteter hela tiden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant att läsa, verkar som du är duktigt på gång med motion och bra mat.

Är avis på dig att ha 20 grader i skuggan!

Anonym sa...

Härligt med alla kontakter från olika länder liksom att ni var från så många olika nationaliteter på nyårsafton. Dubai och Bali verkar vara bra länder för fredsarbetare och forskare. Hur kommer det sig att alla nationaliteter och kulturer verkar arbeta så bra ihop i just Dubai?

Anonym sa...

Kul att läsa om en vanlig dag och livet i dubai, intrressant att höra mer om ditt arbete. Spännande.

Läste helsidesartikel idag i SVD.se om Dubai och det ökenhotellet Bab al Shams. De hänvisade turister till charter med fritidsresor! Ni har väl kontrakt med dem? Hälsningar Mamma Mia