söndag 2 oktober 2011

Helmsbriscoe i Dubai, mitt jobb

Tänkte skriva ännu ett inlägg om vad jag arbetar med för jag är så sjukt passionerad över det jag gör.
När jag flyttade ner till Dubai för 4 år sedan arbetade jag på Sheraton som säljare. Efter 2 år beslutade jag mig för att byta till det jag gör nu - Helmsbriscoe.
HB är världens största företag när det gäller grupp bokningar till hotell. Vi jobbar enbart med "venue finding" för grupper. Dvs, hitta rätt hotell till bästa pris för grupper över hela världen.
Tack vare att vi boka 25 000 möten och 3,9 miljoner rumsnätter förra året kan vi i princip garantera bästa möjliga pris. Notera att jag säger bästa möjliga och inte lägsta... Grupp priser på hotell varierar beroende på massor av faktorer som tex - vad som händer i stan, hur fulla andra hotellen är, förväntad beläggning mm.

Jag får tex ibland frågan om jag kan fixa bättre pris på ett hotell i Abu Dhabi under Formel 1. Svaret är nej. Priset är satt sedan långt tidigare och jag kan inte fixa lägre pris - dock så kan jag fixa samma pris och hjälpa till att hitta dom hotellen som är lediga.

Huvudgrejen av det vi gör är faktiskt att spara tid till våra kunder. Då vi kan hotell branschen innan och ut så kan företagen få en expert på detta som del av deras team, utan att behöva lägga till oss på lönelistan... våra kunder betalar nämligen inget för våran tjänst utan vi får betalt från hotellen!
Det är alltså en no brainer! I mina ögon borde alla företag arbeta med Helmsbriscoe! Det finns ingen anledning till att inte göra det! Jag är sjukt passionerad i konceptet!

När jag arbetade för hotell var mitt jobb att sälja det hotellet bara till högsta möjliga pris, nu är mitt jobb att hitta rätt hotell för kundens behöv till lägsta möjliga pris. Jag är på kundens sida.

En annan grej som är annorlunda är att ingen av Helmsbriscoe anställda har någon fast lön. Vi arbetar alla på provisions basis. Detta innebär att vi göra allt för att serva våra kunder, om jag inte ger allt för min kunder har jag ingen mat på bordet helt enkelt.

Detta märks också när jag möter andra HB anställda på de stora mässorna i Tyskland och Spanien. All arbetar på samma sätt. Vi är 1200 entreprenörer över hela världen som har en passion för hotell branschen. Vi har grymt kul ihop och det är 0 politik inom företaget!

Att arbeta på provisions basis passar inte alla, det är ibland tufft. Dock ger det möjlighet till riktigt stora pengar och en livsstil som passar mig.
Även om jag håller på att lansera andra projekt som jag kommer arbeta med i framtiden, bla coaching, föreläsningar och olika produkter inom personlig utveckling så kommer jag nog alltid också arbeta med Helmsbriscoe.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt Oskar, fortsätt det goda arbetet. Vi är nöjda med HB's tjänster.

Mvh,

Kapten

Anonym sa...

Hur mycket tjänar du om man får fråga? :)

Oskarand sa...

Inom Helmsbriscoe tjänar man vad man förtjänar... dvs, ingen fast lön utan 100 % provisions baserat. Gör man bra ifrån sig kan man tjäna hur mycket som helst. Det är alltså en själv som sätter begränsning på hur mycket man tjänar.

Anonym sa...

Hej Oskar. Jag läste om dina inlägg och fick en omfattning av att du innehar massor av erfarenhet i Dubai. Det som jag stannade upp för är just dina framtidsplaner om att arbeta med bla coaching, föreläsningar och olika produkter inom personlig utveckling. Vad kul.
Jag har själv planer på att eventuellt söka jobb dit. I den senaste inlägg skrev du om spetskompetens som eftersöks nu i UAE. Jag skriver en master inom Sport & Coaching Management för tillfälle. Finns det något samarbete som du kan föreslå inom området, då jag är ganska inläst på området, med 8 år erfarenhet inom undervisning/föreläsning och har jobbat på elit nivå inom svenskt idrott?

Oskarand sa...

Va kul. Jag åker imorgon till Thailand för en 10 dagars coaching utbildning med Uneståhl.

Finns kanske något vi kan göra tillsammans. Mejla mig på oskar.andermo@gmail.com för fortsatt diskussion!